pondělí 18. února 2013

Michail Vasiljevič Něstěrov


Michail Vasiljevič Něstěrov (1862–1942) byl jedním z nejslavnějších a nejlepších ruských malířů. Člen umělecké skupiny „peredvižniků“, malíř historických námětů, portrétista, ilustrátor, ale především malíř duchovních a náboženských témat, autor výzdoby chrámů a člověk, který zasvětil velkou část svého života duchovnímu hledání a objevování ruské duše a krajiny.
Michail Vasiljevič Něstěrov se narodil 19. (31.) května 1862 v Ufě v Baškortostánu. Byl vychován jako ortodoxní křesťan, což se významnou měrou promítá v celém jeho pozdějším životě a díle.
Do dvanácti let žil mladý Něstěrov v Ufě a jeho vzpomínky na toto období zahrnují především lásku k tradičnímu způsobu života, ke své rodině a příbuzným.
Na podzim roku 1874 se budoucí umělec přestěhoval do Moskvy, aby se přihlásil na Technickou školu. Tehdy však neuspěl a začal studovat na tehdejší Průmyslové škole. V roce 1877 na doporučení ze školy nastoupil na slavnou Moskevskou školu malířsví, sochařství a architektury, kde studoval pod vedení umělců P. Sorokina, Prjanišnikova a zejména V. Perova, který se stal nejen jeho nejoblíbenějším učitelem, ale také blízkým přítelem.
Po tříletém studiu v Moskvě odjíždí Něstěrov v roce 1881 do Petrohradu, aby se zapsal na tehdy nejváženější uměleckou školu v zemi, Imperátorskou akademii výtvarných umění. Umělec však v Petrohradě není příliš spokojen. Již v příštím roce 1882 dává raději přednost životu mezi přáteli v Moskvě, a Petrohrad opouští.
Něstěrov se v roce 1882, zapisuje ke studiu malířství u A. Savrasova. Léto 1883 strávil umělec u svých rodičů v Ufě. Tehdy se také seznámil se svou budoucí první ženou Marií Martynskou.
V roce 1885 získává titul svobodného umělce za svůj obraz „Povolání M. F. Romanova na trůn“. Něstěrov se tak v průběhu osmdesátých let stává známým jako autor historických obrazů se zájmem o minulost ruského státu.
Ve stejném roce 1885 se Michail Něstěrov oženil (proti vůli svých rodičů) s Marií Martynovskou.
V květnu roku 1886 při těžkém porodu dcery Olgy Marie Něstěrovová umírá. Tato událost umělcem hluboce otřásla. Na četných jeho dílech z pozdější doby můžeme vypátrat jemné rysy jeho milované manželky.
V roce 1886 začala meditativní fáze malířova života.
V roce 1890 Michail Něstěrov začal malovat cyklus o životě svatého Sergije Radoněžského, zakladatele známého kláštera Nejsvětější Trojice. Nejslavnějším obrazem z tohoto cyklu je bezesporu „Vidění chlapce Bartoloměje“, které Něstěrov maloval v letech 1889 a 1890, po svém návratu z cest.
Od roku 1889, tedy od doby návratu ze své první zahraniční cesty (Německo, Itálie, Francie), se Michail Něstěrov pravidelně zůčastňoval všech putovních výstav „peredvižniků“, ačkoli řádným členem spolku se stal až v roce 1896.
V roce 1890 uviděl obraz „Vidění chlapce Bartoloměje“ profesor Prachov, který měl na starosti vnitřní výzdoby katedrály svatého Vladimíra v Kyjevě. Něstěrov nabídku přijal, stala se počátkem jeho práce na vnitřní výzdobě chrámů, které zasvětil následujících dvaadvacet let svého života. Po dokončení práce na Vladimirské katedrále následovaly další zakázky v jiných chrámech. V roce 1898 mladší bratr cara Mikuláše II., korunní princ Jiří, pozval Něstěrova, aby vytvořil výzdobu zámeckého kostela svatého Alexandra Něvského v Abastumani v Gruzii.
Poslední zakázkou na výzdobu chrámu, kterou Něstěrov přijal, byla výzdoba katedrálního chrámu ve městě Sumy na Ukrajině, kterou umělec považoval za velmi zdařilou a úspěšnou.
Naopak jednou ze zakázek, kterou Michail Něstěrov odmítl, byla výzdoba nově zbudovaného pravoslavného chrámu v polské Varšavě. Umělec nesouhlasil s myšlenkou vybudování pravoslavného chrámu v katolické zemi. Jako pravoslavný věřící odmítal šíření své víry pomocí nasilných prostředků a propagandy. Postupující rusifikaci jiných národů říše měli mimo jiné napomáhat výzdobou nově budovaných chrámů nejlepší ruští umělci, Něstěrov ovšem tuto myšlenku zásadně odmítl. Takové prostředky šíření pravoslaví mu byly zcela cizí.
V roce 1901 podnikl zcela zásadní cestu na Solověcké ostrovy v Bílém moři, aby navštívil zdejší významný klášter. Tato cesta do jisté míry završila dlouhé období jeho života, které započalo nešťastnou smrtí jeho první manželky.
Po návratu ze Solověckých ostrovů maluje Něstěrov své další stěžejní dílo, známé pod názvem „Svatá Rus“. Na jaře roku 1902 se rozhodl umělec vystavit hrubou skicu obrazu, později také v Kyjevě vystavil dokončené dílo. Mezi těmi, kdo se přišli na „Svatou Rus“ podívat, nechyběla ani Jekatěrina P. Vasiljevová, jež se o několik měsíců později stala jeho druhou ženou.
V roce 1905 se Něstěrov také stává členem tradicionalistického Svazu ruského lidu.
Říjnová revoluce v roce 1917 změnila život tehdy pětapadesátiletého Něstěrova Něstěrovova rodina byla nucena odejít na Kavkaz. Něstěrov se pak v roce 1918 odstěhoval do Armaviru, kde vážně onemocněl a téměř dva roky nebyl schopen pokračovat v práci. Do Moskvy se umělec vrátil až v roce 1920, zcela otřesen událostmi občanské války, jichž byl svědkem.
Něstěrov se v závěrečném období svého života stále častěji přikláněl k portrétní tvorbě. Mezi nejslavnější patří jistě jeho obraz „Filosofové“ (1917) zachycující P. Florenského spolu s S. Bulgakovem snad při procházce přírodou v zadumání.
Mezi dalšími slavnými portréty najdeme například Něstěrovova přítele a kolegu Viktora Vasněcova, I. Iljina („Myslitel, 1921–1922“), spisovatele Maxima Gorkého a Lva Tolstého (1907), známého chiruga Judina (1935), fyziologa Ivana Pavlova (1935) či portrét umělcova přítele, polského umělce Jana Stanislavského.
V posledních desetiletích svého života umělec také s velkým zápalem pracoval na svých vzpomínkách, které byly vydány knižně na počátku roku 1942.
Michail Vasiljevič Něstěrov zemřel v osmdesátém prvním roce svého života v Moskvě dne 18. října 1942. Místem jeho posledního odpočinku se stal Novoděvičí hřbitov v Moskvě.
Literatura:
Алексеев С. В., Зримая истина, Moskva, 2003.
Дурылин С. Н., Нестеров-портретист, Moskva-Leningrad, 1949.
Ионина Н. А., Сто великих картин, Мoskva, 2000.
Манин В., Пейзаж, Мoskva, 2000.
Манин В. С., Шедевры русской живописи, Мoskva 2000.
Михайлов А. М., В. Нестеров, Жизнь и творчество, Moskva, 1958.
Нестеров, edice „Мастера живописи“, Мoskva, 2000.
Неклюдова М. Г., Традиции и новаторство в русском искусстве конца XIX – начала XX века, Мoskva, 1991.
Никонова И. И., М. В. Нестеров, Мoskva, 1984.
Русакова А. А., Михаил Нестеров, Leningrad, 1990.
Федоров-Давыдов А. А., Русский пейзаж конца XIX – начала XX века, Мoskva, 1974.