sobota 22. června 2013

Pákistán – biskupové se obrátili na vládu: ne náboženské diskriminaci v učebnicích


Vzdělávání a formování myšlení mladých lidí jsou jedněmi z hlavních bodů, na které je třeba se soustředit, aby se Pákistán změnil, snížila se náboženská nesnášenlivost a podpořilo harmonické soužití a mír ve společnosti. Na základě tohoto předpokladu komise „Spravedlnost a mír“ pákistánské biskupské konference upozornila nového premiéra Naváze Šarífa – pověřeného složením nové vlády – na problém náboženské diskriminace v učebnicích a při výuce ve škole. Podle zprávy zaslané agentuře Fides komise také poznamenala, že nemuslimští studenti jsou na státních školách prakticky nuceni absolvovat islámská studia, což porušuje jejich nezcizitelná práva.
Podle studie, kterou zveřejnila komise „Spravedlnost a mír“ a zaslala ji rovněž agentuře Fides, 55 kapitol v 22 učebnicích používaných v Sindhu a Paňdžábu obsahuje nepravdivá, urážlivá a diskriminační tvrzení o náboženských menšinách.
Ve zprávě, kterou agentuře Fides poskytl Peter Jacob, výkonný ředitel komise, se uvádí, že zde existuje dilema mezi „vzděláváním a šířením nenávisti“ vzhledem k tomu, že texty uvádějí zkreslená historická fakta, vytvářejí u chlapců a dívek předsudky a podněcují nesnášenlivost vůči náboženským menšinám. Podle Jacoba je „tento přístup zjevně diskriminační vůči nemuslimským občanům Pákistánu a odporuje článkům 18, 20, 22 a 25 ústavy“. Komise uvedla, že se diskriminační tvrzení během let navyšují: v roce 2009 bylo v učebnicích 45 takovýchto případů, zatímco v roce 2013 se jejich počet zvýšil na 122.
Upozorňujeme na to politické strany a státní instituce, řekl Jacob, neboť tento problém se týká oblasti lidských práv, svobody náboženského vyznání a vzdělávacího systému. Komise navrhuje, aby nová vláda přezkoumala vzdělávací politiku, a vyzývá k přijetí opatření na odstranění „předmětů, které jsou vůči menšinám diskriminační“. K tomu by měla být ustavena nezávislá komise vědců a historiků. Nemuslimským studentům by mělo být umožněno navštěvovat namísto islámských studií hodiny svého náboženství nebo alternativní předměty.